Przemysł odzieżowy w Polsce, postrzegany do tej pory był jako część show-biznesu. Obecnie stał się jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego z 2016 roku, na polskim rynku działało około 12,7 tys. przedsiębiorstw produkujących odzież, 5,2 tys. firm zajmujących się przemysłem tekstylnym i niemal 3 tys. podmiotów gospodarczych wytwarzających skóry i obuwie. Większość tych podmiotów gospodarczych to  mikroprzedsiębiorstwa.  Znikomy procent sektora odzieżowego stanowią natomiast duże przedsiębiorstwa, gdzie liczba zatrudnionych wynosi od 250 osób wzwyż. Zgodnie z danymi  z raportu przygotowanego przez PMR na temat handlu detalicznego odzieżą i obuwiem w Polsce 2017, szacuje się że rynek odzieżowy w 2022 r. ma osiągnąć wartość 43,2 mld zł. Stanowi to wzrost w ciągu niespełna dekady o niemal połowę.

Branża odzieżowa w liczbach

Na uwagę zasługuje fakt, że polski rynek e-commerce rozwija się błyskawicznie i nieustannie pojawiają się nowe sklepy internetowe. Dowody na to stwierdzenie znajdziemy w raporcie zaprezentowanym przez firmę badawczą Gemius. Wynika z niego, że w 2017 roku aż 54% Polaków, posiadających dostęp do Internetu, dokonało przynajmniej jednego zakupu w sklepie internetowym, a najczęściej, bo aż 73%, kupowano odzież. Chociaż prowadzenie własnego e-sklepu z odzieżą stanowi doskonały biznes nie tylko dla kobiet, to jednak należy pamiętać o specyfice relacji w sprzedaży internetowej. Nasza uwaga koncentruje się wokół dwóch rodzajów handlu internetowego, a dokładnie B2C i B2B. Ten pierwszy określa relację pomiędzy firmą a konsumentem, zaś ten drugi to wymiana handlowa między firmami jak również poszukiwanie partnerów, budowanie sieci dostawców i odbiorców.

Sercem hurtu odzieżowego w Polsce jest Wólka Kosowska – to największe centrum handlowe w Europie Środkowo-Wschodniej. Łączna liczba sklepów zajmuje ponad 40 ha ulokowanych w 6 halach targowych i 4 wielkopowierzchniowych magazynach w odległości 25 km od Warszawy. Wyróżniającymi hurtowniami są: M-moda, Moodo, BH Forever oraz Ptakmoda. To nie tylko wielkie firmy, ale również pionierzy w handlu internetowym.

 

Wzór do naśladowania- sklepy internetowe

Wzorem do naśladowania pod względem przygotowania profesjonalnej strony internetowej oraz rozwiązań e-commerce jest z pewnością Moodo.pl. Estetyczna i przejrzysta strona skłania do zakupu polskiej odzieży dla kobiet. Jako jeden z nielicznych podmiotów branży odzieżowej, Moodo.pl wychodzi z ofertą współpracy w relacjach B2B opartą na franczyzie. Uwagę przykuwa również rozszerzony wachlarz sposobów płatności, zawierający oprócz najpopularniejszych rozwiązań, taką formę jak płatność w systemie szybkiego przelewu IAI shop.

Pozostałe sklepy, tj. M-moda.pl jest hurtownią odzieży tureckiej dla kobiet, mężczyzn i dzieci. W swoim asortymencie posiada ponad 2000 wzorów produktów dobrych marek; z kolei Ptakmoda.pl oferuje blisko 100 000 modeli ubrań dla kobiet i dzieci a jego asortyment tworzy ponad 300 producentów z Polski. Ostatni z wymienionych BH-Forever.pl to hurtownią odzieży chińskiej, polskiej, tureckiej, włoskiej i francuskiej. Należy zaznaczyć, że działalność powyższych podmiotów oparta jest na standardowym modelu działania e-sklepu, czyli ofercie produktowej i rabatach przy większych zamówieniach. Nie oferują programów partnerskich, lojalnościowych, a w zakresie płatności akceptowana jest płatność za pobraniem oraz przedpłata. Odstępstwo od reguły stanowi tutaj Ptakmoda.pl, którego katalog płatności obejmuje usługi Przelewy24 oraz PayPal.

 

E-commerce a branża odzieżowa, słów kilka…

Analiza odzieżowego rynku e-commerce skłania do refleksji nad zmianą sposobu zaopatrywania sklepów przez hurtownie, bowiem sfera B2B „rządzi się” innymi prawami niż B2C i rozwiązania internetowe dla konsumentów nie znajdą zastosowania u przedsiębiorców. Hurtownie internetowe powinny pomyśleć nad strategią działania odzwierciedlającą wypracowane w tradycyjnym handlu zasady i przenieść je do nowoczesnych kanałów sprzedaży. Kierunkiem może być informatyzacja programów lojalnościowych, rabatowych, ustalanie indywidualnych warunków płatności, w tym płatności odroczonych, zwroty czy wymiana towarów, a nawet polubowne rozwiązywanie sporów. Z pewnością rynek e-commerce B2B ma wysoki potencjał rozwoju zaawansowanych usług informatycznych i marketingowych, precyzyjnie dopasowanych do specyfiki branży.